Ota osaa aasien ja muulien painonhallintahaasteeseen!

Moni aasi ja muuli on vähintäänkin pulskassa kunnossa ja Aasiyhdistys haluaakin nyt kannustaa kaikkia tarkkailemaan oman pitkäkorvansa painoa! Painonhallintahaasteessa kannustetaan mittaamaan aasin strateginen mitta aina kuukauden ensimmäisenä päivänä. Tämä strateginen mitta on aasin tai muulin rinnanympärys, ohuimmasta kohtaa. Mittaa myös aasin säkäkorkeus, kotikutoinen mitta riittää hyvin.

Mittaa siis aasisi/muulisi ympärysmitta heti etujalkojen takaa jokaisen kuukauden ensimmäisenä päivänä alkaen 1.3.2021. Ota samalla ensimmäisellä kerralla aasistasi kuva sivulta, eli ns rakennekuva. Toinen samanlainen kuva otetaan haasteen päättyessä eli 1.10.2021. Välissä ei siis tarvitse ottaa kuvia, mutta mitta on otettava joka kuukauden alussa.

Lähetä mittaustulokset ja valokuvat 31.10.2021 mennessä sähköpostitse aasiyhdistys@gmail.com.

Tulokset lajitellaan seuraaviin luokkiin:

I painon ylläpitäjät
II painonpudottajat (huomioi kuitenkin maltillisuus)
III kerryttäjät eli lähtötilanteessaan laihat aasit.

Luokkien parhaat palkitaan! Osallistuakseen/voittaakseen ei tarvitse olla Aasiyhdistyksen jäsen.

Haaste on hyvä tapa seurata omaa ruokintatapaa ja aasin kuntoluokkaa. Aasien 5 kuntoluokkaa näkyy tässä Donkey Sanctuaryn pdf-lomakkeessa.

Haastetta varten tai yleensäkin aasin painon seurantaan voit tulostaa tallin seinälle alla olevan lomakkeen. Lomakkeen toisella sivulla on aasien kuntoluokat.

Sivukuvalla eli rakennekuvalla tarkoitetaan tämän kuvan kaltaista kuvaa. Kumarru tarvittaessa aasin tasolle ja ota kuva suoraan sivusta.

Jos haluat tietää, paljonko aasisi painaa, sen laskeminen onnistuu, jos tiedossa on aasin säkäkorkeus ja rinnanympärys. Alla on laskukaava. Tämän laskukaavan on tehnyt Donkey Sanctuary ja se pätee erityisesti normaalipainoisiin ja lihaviin aaseihin. Se ei välttämättä anna oikeaa tulosta jos aasin kuntoluokka on 1-2.

(rinnanympärys cm 2,575) x  (säkäkorkeus cm 0,240) / 3968 = aasin paino kg
ESIM (150 2,575) x (110 0,240) / 3968
=401268,429 x 3,012 / 3968
=1208620,508 / 3968
=304 kg

One response to “Ota osaa aasien ja muulien painonhallintahaasteeseen!

1. Päivitysilmoitus: Aasiyhdistyksessä on vaikka mitä toimintaa vuonna 2021! | Suomen Aasiyhdistys ry·