Virtuaalinen aasinäyttely 2021!

Tervetuloa osallistumaan Suomen Aasiyhdistyksen virtuaaliseen aasi- ja muulinäyttelyyn! Näyttely on avoin kaikille aaseille ja aasiristeytyksille.

Osallistuaksesi, lähetä alle listatut tiedot, kuvat ja videon linkin sähköpostitse osoitteeseen aasiyhdistys@gmail.com. Materiaalien ja näyttelymaksun on oltava meillä 30.9.2021 mennessä.

Tukkilan Turbo osallistui virtuaaliseen aasinäyttelyyn vuonna 2020 ja sai 39,5 pistettä. Kuvassa Turbo on vuoden ikäinen. Kuva: Kaisa Määttänen

Lähetä nämä tiedot meille sähköpostitse

1. Aasin tai aasiristeytyksen nimi
  2. Onko eläin: a)aasi b)muuli tai muuliaasi c)muu (mikä)
  3. Sukupuoli: ori/tamma/ruuna
  4. Syntymäaika, vuosi riittää, jos aasin tarkka syntymäpäivä ei ole tiedossa
  5. Omistajan nimi ja osoite (lähetämme arvostelupöytäkirjan ja ruusukkeen tähän osoitteeseen)
  6. Kasvattajan nimi
  7. Säkäkorkeus (oma mittaus riittää)

Mikäli  ylläolevia tietoja ei joltain osin ole, merkitse kohtaan ”tuntematon”.

Kaikille osalistujille lähetetään arvostelupöytäkirja (englanninkielinen) sekä ruusuke. Kilpailun tulokset julkaistaan aasien kuvien kera yhdistyksen kotisivuilla ja julkaisuissa. Julkaisemme kotisivuilla myös kuvat osallistujista.

Alla olevalta videolta näet vielä videon kuvausohjeet ja muitakin vinkkejä. Video pitää tällä kertaa osallistujan itse käsitellä ja ladata YouTubeen, josta Aasiyhdistyksen sähköpostiin lähetetään linkki. Tämä on sii erona vuoden 2020 näyttelyyn, jossa Aasiyhdistykselle piti lähettää varsinainen videotiedosto pilvipalvelun kautta ja Aasiyhdistys huolehti videoiden editoimisesta. YouTubeen voi kuka tahansa avata tilin ja nykyään videoiden käsittely ja lähettäminen on helppoa puhelimellakin. Videon voi ladata YouTubeen piilotettuna, eli se näkyy vain linkin kautta.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=1JWgI_zcVf8&w=560&h=315]

Näyttelysäännöt

1§ Näyttelyaineiston (kuvat ja videon linkin) on oltava perillä viimeistään 30.9.2021 aasiyhdistys@gmail.com

Osallistumismaksut:

Osallistumismaksu tulee olla maksettuna 30.9.2021 mennessä. Valitse tuote ”Näyttelymaksu / virtuaalinen näyttely 2021” ja kirjoita lisätietokenttään aasin/aasien nimi. Yksi osallistumismaksu kattaa yhden eläimen osallistumisen, eli maksa maksu useampaan kertaan jos sinulla on useampia eläimiä.

2§ Osallistujat arvostelee ruotsalainen Charlotte Engholm, joka asuu Italiassa lähellä Euroopan suurinta aasinkasvatustilaa, Montebaduccoa. Hän on useasti tuomaroinut Svenska Åsneföreningenin aasinäyttelyjä Ruotsissa, kuten tänäkin vuonna.

3§ Aasin esittäjällä pitää olla kypärä päässään. Avustajan käyttö sallittu, kypärä päässä.

4§ Esittäjän asun pitää olla siisti eikä se saa olla huomiota herättävä.

5§ Aasit tulee esittää taluttaen joko riimussa tai suitsissa, joissa ei saa olla aasin naaman peittäviä osia ja koristuksia.

6§ Aasia ei tule koristella. Harjan saa sitoa.

7§ Raippa on esittäjällä ja avustajalla sallittu. Huomioitavaa: aasin kohtelu vaikuttaa arvosteluun.

8§ Rakennekuvissa esittäjä seisoo aasin pääpuolella, peittämättä aasia. Videolla taluttaja taluttaa aasia aasin ulkopuolelta, eli aasin tulee näkyä koko ajan kokonaan peittymättä videolla.

9§ Kuvat molemmilta sivulta: aasin jalat pitää olla näyttelyasennossa eli kuvaajasta katsottuna taaemmat jalat näkyvät hieman vatsan alla.

rakennekuva
rakennekuva_2

10 § Rakennekuva edestä ja takaa tasajaloin jalat suorassa. Suoraan kuvattuna.

rakennekuva_1

rakennekuva_3

Tuuheahäntäisen muulin kohdalla voi ottaa lisäksi kuvan, jossa häntää on nostettu pois takajalkojen edestä. Näin tuomari näkee takaosan selkeämmin.

rakennekuva_4

Eläimen tulisi seisoa takajaloillakin tasan, mikä ei aivan toteudu näissä kuvissa.

11§ Videolla aasi esitetäään oikeassa kierroksessa: ensin kierros käynnissä ja sitten kierros ravissa.

Video saa olla maksimissaan 60 sekuntia pitkä, jossa aasi liikkuu kolmion mallista kuviota alkaen kuvaajasta poispäin.

Videokuvaajan on oltava aloillaan ja aloittaa kuvaaminen, kun aasi lähtee kuvaajasta poispäin (liikkeet takaapäin). Kuvaaja seuraa kamerallaan , kun aasi kääntyy sivu kolmiossa kylki kameraan päin (askellus sivulta katsottuna) ja kamera pysyy aloillaan, kun aasi kääntyy tulemaan kohti kuvaajaa (liikkeet edestä).
Esittäjä kulkee kolmion ulkoradalla, taluttaen aasia vasemmalta puolelta. Avustaja ei saa kulkea kuvaa peittäen.

Aasi tulee esittää reippaasti, mutta aasin jännittyneisyyttä välttäen. Esittämisuran ollessa tasasivuinen kolmio, on riittävää, kun kullekin sivulle mahtuu 5-10 suoraa raviaskelta. Pohjan tulee olla tarkoitukseen sopiva, ettei aasi liukastele tai varo liikkeitään.

Vinkit kuvaajalle (X)

Pysy aloillasi kuvauksen ajan. Kuvaaja saa käyttää zoomausta, kunhan kamera pysyy vakaana. Zoomaus ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Käytä kameran vakauttamiseksi jotain tukea. Pikkuaasin kuvaus kannattaa tehdä polviltaan/kyykyssä, jotta kuvakulma on oikea. Videota ei saa leikata tai muokata muutoin kuin johdonmukaisesti jatkuvaksi.

kuvaaja

Materiaaliohjeet

• Ota ja lähetä kuvat mieluiten muodossa jpg tai jpeg (kännykän kuvat ovat  yleensä valmiiksi tässä muodossa), ei raw-kuvia
  • voit rajata, suoristaa ja kevyesti käsitellä kuvat, mutta se ei ole pakollista
  • älä pienennä kuvien resoluutiota, pidä huoli, että kuvan lyhyempi sivu on vähintään 1000 pikseliä, mutta älä pienennä kuvaa tähän kokoon, jos se on isompi
  • Käsittele video itse ja lataa se YouTubeen omalle kanavallesi ja lähetä sähköpostitse kuvien kanssa LINKKI videoon.

Pähkinänkuoressa

1. Ota tai otata aasista/muulista rakennekuvat ja video
  2. Lähetä kuvat ja videon linkki aasin tietojen kera Aasiyhdistykselle sähköpostitse
  3. Maksa osallistumismaksu Hihkushopissa